Een wereldpremière en een vergeten soloconcert
Geliefd, zeldzaam en nieuw zijn de ingrediënten van dit concert. Nieuwe noten vormen de opening onder leiding van chef-dirigent Alexei Ogrintchouk. In opdracht van Phion schreef Bram Kortekaas een nieuw orkestwerk dat hier zijn wereldpremière beleeft.
Zelden gehoorde noten van een beroemd componist vervolgen het programma. Want in tegenstelling tot zijn overbekende Vioolconcert, staat Bruchs Concert voor altviool en klarinet vrijwel nooit op de lessenaars. Onterecht, zoals de twee musici die de solopartijen spelen bewijzen. Miguel da Silva is lid van het befaamde Ysaÿe-kwartet en Olivier Patey is alweer heel wat jaren soloklarinettist bij het Koninklijk Concertgebouworkest.
De ‘veertigste’ van Mozart
De tweede helft van het concert…
Een wereldpremière en een vergeten soloconcert
Geliefd, zeldzaam en nieuw zijn de ingrediënten van dit concert. Nieuwe noten vormen de opening onder leiding van chef-dirigent Alexei Ogrintchouk. In opdracht van Phion schreef Bram Kortekaas een nieuw orkestwerk dat hier zijn wereldpremière beleeft.
Zelden gehoorde noten van een beroemd componist vervolgen het programma. Want in tegenstelling tot zijn overbekende Vioolconcert, staat Bruchs Concert voor altviool en klarinet vrijwel nooit op de lessenaars. Onterecht, zoals de twee musici die de solopartijen spelen bewijzen. Miguel da Silva is lid van het befaamde Ysaÿe-kwartet en Olivier Patey is alweer heel wat jaren soloklarinettist bij het Koninklijk Concertgebouworkest.
De ‘veertigste’ van Mozart
De tweede helft van het concert is gevuld met geliefde noten van Mozart. Als actief lid van de Weense vrijmetselaarsloge schreef hij de Trauermusik ter herinnering aan een geliefd medelid. Een prachtige instrumentale klaagzang met de mooie donkere kleur van drie bassethoorns. Symfonie nr. 40 is ongetwijfeld Mozarts bekendste symfonie, een meesterwerk van muzikale expressie. Zijn concurrent Salieri vond het indrukwekkend genoeg om de Weense première ervan te dirigeren. En Brahms, die het originele handschrift bezat, koesterde dat als zijn aller kostbaarste bezit. Maar wat wil je ook met zulke schitterende muziek die nog steeds elke luisteraar ontroert.